Workshop az inkluzív oktatásért

10 október, 2025
neuromorzsák

Hogyan taníthatunk hatékonyan egy olyan közösségben, ahol többféle tanulási, figyelmi és kommunikációs különbség jelenik meg? Milyen módszerek, technikák vezethetnek eredményre? Az „Egy sima, egy fordított – Egyesület az Inklúzióért” szakmai csapata egy különleges, élményalapú workshopot tartott a Nyíregyházi Egyetem oktatói és munkatársai számára. A fókuszban a neurodiverzitás állt – közösen átélt helyzeteken, tapasztalatokon, játékokon és beszélgetéseken keresztül. A workshopon az Óvó- és Tanítóképző Intézet három oktatója, valamint ügyintézője is részt vett.  

Az inklúzió szemléletformáló ereje az oktatásban

– Harmadik éve dolgozunk együtt a Nyíregyházi Egyetemmel azzal a céllal,  hogy olyan pedagógushallgatók kerüljenek ki a felsőoktatásból, akik már inkluzív szemlélettel, érzékenyebben tudnak reagálni a gyerekek sokféleségére – mondta Bokor Györgyi, gyógypedagógus, az „Egy sima, egy fordított – Egyesület az Inklúzióért” alapítója, szakmai vezetője.  „Ez alkalommal az egyetemi oktatókhoz, munkatársakhoz jöttünk, hogy minél több oktató ismerje fel a hallgatók közötti sokféleséget, és megfelelő eszközökkel tudja kezelni azt.”

A Neuromorzsák címmel indított, több programelemből álló kurzust a Bessenyei György Pedagógusképző Központ, valamint a Mentálhigiénés és Esélyegyenlőségi Központ együttműködésében szervezte az egyesület. Az első, jelenléthez kötött programot 2025. október 8-án tartották az egyetemen, ahol szituációs játékokkal, tapasztalatcserével, elméleti ismeretek átadásával segítették a résztvevőket az egyesület szakemberei.

Láthatatlan különbségek – a neurodiverzitás kihívásai

– Az oktatók általában jól tudják kezelni azokat a hallgatókat, akiknek látható fogyatékosságuk van – például kerekesszékkel vagy fehér bottal közlekednek. De mi történik akkor, ha egy neurodiverzitásban érintett hallgatóval találkoznak, aki nem "látszik másnak", mégis komoly nehézségekkel küzd a tanulás során? – tette fel a kérdést Bokor Györgyi.

– Mi mindig az empátián keresztül közelítünk. Nem pusztán tudást szeretnénk átadni, hanem olyan élményt nyújtani, amely megváltoztatja a gondolkodást. Azt szeretnénk, ha a résztvevők saját élményen keresztül tapasztalhatnák meg, milyen lehet neurodiverzitással élni. Egy hétköznapi szituációba  – például egy közös étkezés – helyezkedve be tudjuk mutatni azokat a rejtett nehézségeket, amelyekkel ezek a hallgatók nap mint nap szembesülnek – foglalta össze a szakmai vezető. Hozzátette: a neurodiverzitás gyűjtőfogalomként egyre szélesebb körben ismert. Ide tartoznak például az autizmus spektrumzavar, az ADHD, a beszédfejlődési eltérések vagy a pszichoszociális nehézségek is. Ezek - mint mondta - nem új jelenségek, viszont a diagnosztika fejlődésével egyre pontosabban felismerhetők. A neurodiverzitással élő hallgatók szükségletei gyakran jelentősen eltérnek az átlagos egyetemistáétól, így az oktatók megszokott módszerei sokszor nem működnek hatékonyan – fogalmazott a szakember.

A több programból álló kurzushoz online tanagyagot is kapnak a résztvevők. A jelenléti formában megtartott foglalkozást pedig további három online workshop követi majd.  Ezekre Dr. Nagy Andreánál, a Mentálhigiénés és Esélyegyenlőségi Központ vezetőjénél jelentkezhetnek az egyetem oktatói, munkatársai.